Pressebilde Jannicke Bergesen Clarke

Endelig listeforslag til nominasjonsmøtet

Jannicke Bergesen Clarke innstilles som ordførerkandidaten til Askøy Arbeiderparti til valget i 2023

Jannicke Bergesen Clarke (41) er innstilt som toppkandidaten til Askøy Arbeiderparti til perioden 2023-2027. Med erfaring fra både Askøypolitikken og fylkespolitikken, anser nominasjonskomiteen henne som en dyktig, samlende og engasjerende ordførerkandidat.

Nominasjonskomitéen innstiller på at de øverste fire kandidatene skal forhåndskummuleres. Etter Clarke, er Benjamin Jakobsen som varaordførerkandidat.  Karoline Salamonsen og Wiktor Wikan er innstilt som henholdsvis tredje- og fjerdekandidat.

"Nominasjonskomiteen er sikker på at dette laget kan vinne valget på Askøy i 2023, og sikre et bredt, stabilt og handlekraftig flertall for Askøy den kommende perioden" sier nominasjonskomiteens leder Espen Berntsen.

Kandidatene vedtas den 23. november på et medlemsmøte. Medlemsmøtet står fritt til å velge andre kandidater enn dem som er innstilt. Resten av listen ligger under.

Jannicke Bergesen Clarke, førstekandidat og ordførerkandidatClarke er 41 år, gift og har ett barn. Clarke bor på Kleppestø og jobber på Havforskningsinstituttet og som leder i hovedutval for samferdsel og mobilitet i Vestland fylkesting. Hun har vært aktiv i Arbeiderpartiet i mange år. Clarke var i perioden 2015-2019 innvalgt i Askøy Kommunestyre og satt i Formannskapet og som utvalgsleder for Teknikk og miljø.

Benjamin Jakobsen, andrekandidat og varaordførerkandidatJakobsen er 26 år, er fra Follese og er utdannet statsviter. Han har sittet i kommunestyret på Askøy siden 2015. Jakobsen har lang erfaring fra politikken, og har vært fylkesleder i AUF i Hordaland. Han er i dag førstevara til Stortinget i Hordaland valgkrets. Til daglig jobber han som organisasjonsrådgiver i Human-Etisk Forbund.

Karoline Salamonsen, tredjekandidatSalamonsen er 41 år og bor på Kleppestø med samboer og to barn. Hun er utdannet siviløkonom, og har arbeidserfaring både fra privat næringsliv og statlig virksomhet. Hun representerte AP i kommunestyret på Askøy fra 2015 til 2019. Salamonsens engasjement i lokalpolitikken begynte via FAU og KFU.

Wiktor Wikan, fjerdekandidatWikan er 56 år. Han bor i Hetlevik, er gift og har tre barn. Han har vært med i politikken i 7 år på Askøy. I dag er han i kommunestyret og er nestleder i utvalg for oppvekst og levekår, og har vært med i frivilligheten på Askøy i 35 år for flere lag og organisasjoner på Askøy. Utdannet hjelpepleier/omsorgsarbeider. Jobber i Askøy kommune i dag som servicetekniker.